Klachten en geschillen

Je hebt een klacht? Over de Massagetherapie zie 1 en over de Psychosociale Therapie zie 2.


1. Klacht over Massagetherapie?

Alle VBAG-zorgverleners zijn aangesloten bij een geschillencommissie. Het zou goed zijn als je de kwestie eerst met je therapeut bespreekt of het schriftelijk voor te leggen. Meestal lost een goed gesprek veel op.

 

Als jullie er samen niet uitkomen

Voel je je niet in staat de kwestie te bespreken met je therapeut of kom je er samen niet uit? Dan kun je kosteloos een onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen. Deze ondersteunt je bij het formuleren van jouw klacht en bij het onderzoeken van oplossingen. Je klacht wordt binnen 6 weken afgehandeld. De therapeut om wie het gaat, heeft er recht op om dit te weten en wordt op de hoogte gesteld.

Heb je hulp nodig of is de kwestie aanleiding om een klacht in te dienen, neem dan contact op met:

Quasir, via e-mail: bemiddeling@quasir.nl of telefonisch op: 06 4844 5538.

 

Geschillencommissie: bindende uitspraak

Als de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop jouw onvrede of klacht is afgehandeld voor jou onbevredigend is, dan kun je je wenden tot de geschillencommissie. Deze geschillencommissie is onafhankelijk van alle partijen en gespecialiseerd in de complementaire zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie over jouw klacht (geschil) is bindend, zowel voor jou als de therapeut. Soms kan de commissie besluiten een schadevergoeding toe te kennen.

 

Kosten

Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost € 50. De geschillencommissie doet binnen zes maanden uitspraak. Op zorggeschil.nl vind je meer informatie. De klachtenfunctionaris kan je hierbij helpen.

 

Waarover kun je een klacht indienen?

Je kunt een klacht indienen over zaken omtrent de behandeling die je van je therapeut krijgt of kreeg. Bijvoorbeeld de kwaliteit of de manier waarop je bent bejegend. Maar ook over onjuiste beoordeling van de therapeut, schade die door de behandeling is ontstaan of over beschadigde/vermiste eigendommen.

 

Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ)

Beroepsbeoefenaren die zijn ingeschreven in het RBCZ-register vallen onder het tuchtrecht, dat verzorgd wordt door het TCZ. Het TCZ bestaat uit het College van Toezicht en het College van Beroep. Als er sprake is van een ernstige klacht dan kan de klachtenfunctionaris je adviseren om je klacht te deponeren bij:

·        Het Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ), Postbus 340, 8260 AH Kampen,

E-mail: klachten@tcz.nu, (06-83567492)

·        De Inspectie van de Volksgezondheid of een civiel rechter.

Je kunt ook contact opnemen met de VBAG. Het secretariaat is op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 12.00 uur op 040 283 8988. Bij geen bereik is het mogelijk het antwoordapparaat in te spreken. Emailen kan naar secretariaat@vbag.nl.

 

2. Klacht over de Psychosociale Therapie?

Als LVPW- Registertherapeut is het klachtenreglement van de LVPW de richtlijn. Hierbij de link: https://lvpw.nl/verwijzer/klachtenregeling/